Rats
Ratten. In New York knagen ze massaal aan vuilniszakken, in India verspreiden ze ziektes, in Cambodja vreten ze rijstvelden leeg en in Engeland blijken ze resistent tegen gif. Een rattenverdelger uit New York schetst een grimmig beeld van dit knaagdierenvolkje, dat volgens hem in angstaanjagend grote eenheden rond ons aanwezig is. En ze zijn verre van onschuldig, als verspreider van ernstige ziektes als ebola en de ziekte van Weil. Deze documentaire, geïnspireerd op Robert Sullivans boek Rats, is een onderzoeksfilm en horror in één. De makers reizen af naar verschillende werelddelen, waar de meeste mensen een vijandige relatie met de rat onderhouden. Ratten worden opgejaagd, uitgerookt, vergiftigd of doodgeknuppeld. Maar er zijn ook mensen die de beestjes als delicatesse zien of ze vereren als goden. Ertussenin zitten wetenschappers die de knaagdieren nauwkeurig onderzoeken en bewaren voor het nageslacht; wat betekenen de parasieten die momenteel in ratten huizen voor de rat van morgen? Met de duistere soundtrack en vette geluidseffecten kijkt Rats weg als een griezelig portret van een bij vlagen angstaanjagend beestje.