Conscience
Het verhaal speelt in een klein dorpje, tijdens de Duitse bezetting van Oekraïne. Wanneer een lokale partizaan een Duitse officier vermoordt, dreigen de bezetters het hele dorp uit te moorden, tenzij de schuldige wordt opgespoord en aan hen wordt uitgeleverd. Wat geeft het geweten je in, wanneer je moet kiezen tussen je eigen leven en dat van een heel dorp? biedt een enerverende combinatie van expressionistische, metaforische beelden en dramaturgisch realisme. De muziek verdiept en verduistert de sfeer. Door de thema's die de film aansnijdt, kon hij tot de perestroika niet vertoond worden. Hij werd gemaakt door studenten van de regie- en acteerworkshop van Vladimir Denisenko aan het Nationale I.K. Karpenko-Kary Theater in Kiev. De enige reden dat er toestemming voor de productie kwam, was het feit dat de film nooit vertoond zou worden. Inmiddels wordt de film gezien als een klassieker van de Oekraïense cinema.