Dear Araucaria
John Graham maakte onder de naam “Araucaria” al meer dan vijftig jaar cryptogrammen voor de Engelse krant The Guardian toen hij hoorde dat hij een ongeneeslijke vorm van kanker had. Door middel van kleine aanwijzingen in zijn puzzels bracht hij zijn fans op de hoogte van zijn ziekte en het verloop daarvan. De Engelse filmmaker Matt Houghton raakte gefascineerd door dit verhaal en besloot een film te maken over Graham. In de maanden voor zijn dood interviewde en filmde hij hem veelvuldig. Het resultaat is een ontroerende en charmante korte documentaire, waarin alleen de stem van Graham te horen is. Hij leest brieven voor van fans, die hem laten weten dat zij een persoonlijke band met hem voelen en hij vertelt over de wijze waarop hij zijn puzzels samenstelt. We zien hem aan het werk of uitkijkend over uitgestrekte Engelse landschappen. Samen met de poëtische beelden zorgt de kalme stem van Graham ervoor dat Dear Araucaria voelt als een puzzel, die langzaam maar zeker wordt opgelost.