Steam of Life
Dikke mannen, magere mannen, afgetrainde mannen, kerstmannen, zwervers: allemaal bezoeken ze de Finse sauna. Wie geen sauna in de buurt heeft, bouwt er eentje. Beelden van mannen in een oude, beslagen caravan, auto of telefooncel lijken scènes een absurdistisch toneelstuk. Als ze eenmaal in de sauna zitten, veelal met een fles drank bij de hand, komen de verhalen los. Omgeven door stoom, naakt en zwetend, laat de Fin zijn gevoelige kant zien. Een dikke man vertelt snikkend over zijn jeugdtrauma. Een andere man vertelt hoe dankbaar hij is voor zijn huidige, simpele leven, na een voorgeschiedenis van drank en misdaad. Een vader huilt om zijn gestorven kind. In het stoom van de sauna lijken tranen minder op te vallen. Mooie, ontroerende, kleine verhalen worden afgewisseld met beelden van het Finse landschap. Het beeld van de Scandinavische man als stoere, ruwe bolster is na het zien van Steam of Life voorgoed veranderd. Even is er nog hoop op voorspelbare mannenpraat over sport, seks en auto's als we een groep halfnaakte, bier drinkende mannen in een kleedkamer nieuwsgierig over een mobieltje gebogen zien. Het blijken babyfoto's.