Poppy Interactive
De banden tussen oorlog en georganiseerde misdaad zijn nauw en complex, ontdekken we in deze interactieve documentaire. Documentairemakers Antoinette de Jong en Robert Knoth hebben langdurig onderzoek samengebracht op een website met een heldere navigatiestructuur. De gebruiker kan hier een indrukwekkend netwerk ontrafelen van rebellenbewegingen en terroristen, en van drugskartels en andere misdaadorganisaties. Een reis door verschillende plekken en tijdperken – van micro- tot macroniveau – toont hoe drugsgeld delen van de wereld destabiliseert en conflicten in de hand werkt. En hoe een wereldwijde illegale economie spectaculair kon groeien. In Poppy Interactive zien we families die papaver telen, aan heroïne verslaafde gevangenen in Kirgizië, een gemeenschap die vecht tegen drugsdoden en slecht betaalde grenswachten in Tadzjikistan. We zien ook grote, zwartleren koffers op de voorste rij van een vliegtuig, een neergestorte cocaïnevlucht in Mali, een feestje in Londen en luxe villa's in Dubai. Het heeft allemaal met elkaar te maken.