Empire of Dust
De Chinese Railway Engineering Company is neergestreken in Congo om de weg te restaureren die Kolwezi met Lubumbashi verbindt. Loa Yan is als logistiek hoofd verantwoordelijk voor de bouwmaterialen. De Congolese Eddy is zijn tolk. De overheid, die voor materialen zou zorgen, blijft in gebreke, waardoor de Chinezen met lokale bedrijven in zee moeten, die er hun eigen agenda en werkmethodes op nahouden. De film volgt het illustere duo dat terechtkomt in eindeloze, absurde onderhandelingen. Het is niet alleen de taalbarrière die zakendoen compliceert; vooral cultuurverschillen maken een samenwerking welhaast onmogelijk. De tijdelijk overgevlogen Chinezen spreken vaak ronduit racistisch over de Congolezen, die zich, op hun beurt, nooit het vuur uit de sloffen lopen voor hun opdrachtgever. Loa Yan zit ondertussen met de handen in het haar. De grote baas komt eraan en die weg is nog steeds niet af. De terugkerende fragmenten uit een lokale radioshow geven glashelder de ontwikkelingen weer. In het begin spreekt de dj nog over 'onze Chinese vrienden', maar hij heeft gaandeweg een heel wat minder positieve kijk op de Aziatische bezoekers. Dit bij vlagen hilarische verslag van een meer dan wankele samenwerking toont tevens de niet te stuiten opkomst van de Chinezen.