Tie Xi Qu: West of the Tracks
In de hoogtijdagen van het communisme was het Tie Xi-district in het noordoosten van China een belangrijk voorbeeld voor de rest van het land. Als overheidsgestuurd fabrieksterrein stelde het meer dan een miljoen mensen te werk en bood het onderdak aan vele gezinnen die droomden van economische vooruitgang. Tegenwoordig zijn de immens grote fabrieksterreinen, de lege loodsen en verweerde hoogwerkers slechts een herinnering aan vroegere glorie. Dit negen uur durende meesterwerk van Chinese filmmaker Wang Bing toont het onvermijdelijke verval van China’s grootste en oudste industriële gebied. In de drie delen, “Rust”, “Remnants” en “Rails”, laat Wang niet alleen de Chinese maatschappij in een overgangsfase zien, maar ook de impact die de veranderende economie heeft op de dromen en de hoop van de arbeiders. Met een gehuurde DV-camera in zijn hand filmde Wang tussen 1999 en 2001 de fabrieken en de omliggende arbeiderswijken. In lange, trage beelden brengt hij de achtergebleven arbeiders in beeld die hun dagelijkse werk verrichten, de spoorlijn die delen van het gebied met elkaar verbindt en de gezinnen die wonen in de uitgestorven wijken. De repeterende beelden van de werkzaamheden – het koppelen en ontkoppelen van treinen, het laden en lossen met grote hijskranen – tonen de naweeën van een gebied waarvoor in het nieuwe economische tijdperk geen plek meer is.