Missile
Frederick Wiseman, die zijn documentaires graag beschrijft als 'reality fictions', stelt wederom het functioneren en het sociale klimaat van een Amerikaanse instituut ter discussie. In Missile is het een trainingscentrum van het Amerikaanse leger op de Vandenberg Luchtbasis in Californië. Hier worden luchtmachtofficieren opgeleid die lanceerinstallaties voor intercontinentale kernraketten moeten bemannen. De documentaire volgt de rekruten en hun docenten tijdens verschillende fases van de opleiding, waarin ook ethische vraagstukken die deze bijzondere baan met zich meedraagt uitgebreid aan bod komen. In Wisemans kenmerkende stijl -- sober observerend, niet gebruik makend van voice-over of sfeermuziek -- ontvouwt zich een zoektocht naar de perfecte soldaat. De klassikale lessen, intensieve simulatieoefeningen en stafvergaderingen zijn allemaal gericht op het scheppen van mentaal sterke, loyale en technisch perfecte teams. Want het is uiteindelijk een menselijke beslissing die ervoor zorgt dat de kernraketten gelanceerd worden. En een menselijke handeling die maakt dat het bevel nauwkeurig volgens het protocol wordt uitgevoerd.