Greenlit
Hoe milieubewust is de filmindustrie? Producent Miranda Bailey, van onder andere The Squid and the Whale, stelt zichzelf met een gezonde dosis humor centraal in deze queeste. Behalve dat ze haar eigen film zo milieuvriendelijk mogelijk probeert te produceren (maar het resultaat is niet CO2-neutraal), volgt ze de productie van The River Why met Zach Gilford in de hoofdrol. De producenten van deze film hebben een 'groene adviseur' ingeschakeld om de set zo milieuvriendelijk mogelijk te houden. Dit betekent kringlooppapier gebruiken, dubbelzijdig printen, gescheiden afval inzamelen en water niet uit wegwerpflesjes drinken, maar tappen uit een tonnetje. Niet iedereen op de set is even blij met deze aanpak. Bailey registreert het allemaal op luchtige wijze en presenteert die luchtigheid met visuele grapjes en een over-the-top nagespeelde scène van een eco-terroristische daad op de set. De toon doet niets af aan de ernst van haar boodschap. Ze rekent voor dat er in 2008 bijna negenhonderd films gemaakt zijn. Dat betekent een consumptie van 5,4 miljoen waterflesjes per jaar - alleen al door de filmindustrie. Dat kan dus anders, vindt ook Bailey inmiddels zelf.