This Is Not a Film
“Hoe kan ik me binnen deze grenzen nu echt uitdrukken met het trekken van een paar lijnen? Hoe kan ik het gevoel dat in zo’n film zit vertellen? Onmogelijk.” Aan het woord is de internationaal gevierde Iraanse filmmaker Jafar Panahi die gefrustreerd scènes bekijkt uit eerder werk en tegen beter weten in probeert zijn nieuwe film, waarvan de productie werd afgekapt door zijn arrestatie, binnenshuis te visualiseren op een vloerkleed.
Panahi maakte deze ‘geen-film’ terwijl hij onder huisarrest stond in afwachting van het hoger beroep dat hij had aangetekend tegen een aan hem opgelegde gevangenisstraf en beroepsverbod. De documentaire werd het land uitgesmokkeld op een usb-stick, verstopt in een taart, om op het 64e filmfestival van Cannes in première te gaan.
This Is Not a Film toont een dag uit het leven van de geïsoleerde filmmaker en is opgedragen aan Iraanse filmmakers wier werk door het regime onmogelijk wordt gemaakt. In juli 2022 werd Panahi, toen hij bij de autoriteiten navraag deed naar de situatie van de eerder gearresteerde filmregisseur Mohammad Rasoulof, alsnog opgepakt en in de beruchte Evin-gevangenis geplaatst.