De brug
Het thema van deze film is beweging. De beweging op en van de hefbrug over de Koningshaven in Rotterdam. Het middengedeelte van deze brug kan op en neer om zodoende schepen door te laten. Daarover rijden de treinen. Ivens 'besluipt' de brug met een eenvoudige handcamera, aldus de filmkunst tot haar essentie terugbrengend. "Voor mij bestond de brug uit een laboratorium van bewegingen, tinten, vormen, contrasten, ritmen en de relaties tussen al deze verschijnselen", schreef Ivens in zijn autobiografie. "Wat ik wilde bereiken was het vinden van een aantal algemene regels, wetten van de continuïteit in de beweging." Ivens' meest esthetische film had succes in binnen? en buitenland. Filmcriticus L.J. Jordaan schreef in een monografie (1931): "DE BRUG draagt kenmerken van de allergrootste economische beperking en tevens van een volkomen artistieke vrijheid. Deze gecombineerde motieven moesten haar noodwendig een principiële kracht, een verantwoordelijke ernst, een rijkdom aan fantasie en een strenge beknoptheid verlenen, die door later werk moeilijk kon worden geëvenaard." Conservering van een nitraatkopie van het MOMA.