InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Double Take
Over IDFA
Archief
Double Take
IDFA 2009

Double Take

Johan Grimonprez
België, Duitsland, Nederland
2009
80 min
n.v.t.
Festival history
De Koude Oorlog, Hitchcock en de opkomst van de televisie worden ingenieus aan elkaar gekoppeld in deze collage van nieuwsbeelden van de Space Race, hilarische koffiereclames en fragmenten uit Hitchcocks thrillers. Was de Koude Oorlog misschien één grote MacGuffin? , een filmische uitwerking van -- een installatie met een reeks Hitchcock -- zoekt naar betekenis in toevallige gebeurtenissen, op dezelfde manier waarop paranoia werkt. Johan Grimonprez, die furore maakte met zijn documentaire , heeft in zijn elegant gemonteerde essay veel te zeggen over het verband tussen de opkomst van de televisie en de manier waarop we historische gebeurtenissen bekijken. Vanaf het moment dat Nixon en Chroesjtsjov in 1959 het beroemde Kitchen Debate houden, begint de televisie steeds grotere invloed uit te oefenen op de manier waarop politiek bedreven wordt. Hitchcock moest ondertussen aanzien hoe voor het eerst werd onderbroken door reclame. Hij maakte graag grapjes over het medium: "Television is like the American toaster, you push the button and the same thing pops up every time." , dat geïnspireerd is op Jorge Luis Borges' essay , plaatst spiegels naast spiegels, door Hitchcock zijn oudere zelf te laten ontmoeten en tegelijkertijd een portret van Hitchcocks dubbelganger Ron Burrage te zijn.
Credits
World Sales
    Umedia
    Umedia
Screening copy
    Eye Film Institute Netherlands
    Eye Film Institute Netherlands
Nederlandse distributie
    Eye Film Institute Netherlands
    Eye Film Institute Netherlands
Co-productie
    Volya Films,
    Nikovantastic Film
    Volya Films,
    Nikovantastic Film