The Danube Exodus
De vooraanstaande Hongaarse found footage-filmmaker Pèter Forgács brengt met materiaal uit diverse soorten archieven een voetnoot uit de geschiedenis van de 20e eeuw tot leven: een exodus in twee tegengestelde richtingen, gedreven door politieke krachten.
In de zomer van 1939 huurt de voorzitter van de joodse gemeenschap in Bratislava twee Donaukruisers om een groep van bijna negenhonderd Slowaakse, Hongaarse en Oostenrijkse Joden naar riviermonding aan de Zwarte Zee te brengen, vanwaar ze zullen doorreizen naar Palestina. Een van de schepen was de Erzsébet Királyné, onder bevel van kapitein Nándor Andrásovits, die ook een fervent amateurfilmer was. Zijn beeldimpressies van het leven aan boord worden aangevuld met fragmenten uit brieven en dagboekaantekeningen van de opvarenden.
Een jaar later is kapitein Andrásovits met zijn schip terug op de Zwarte Zee om opnieuw honderden vluchtelingen over de Donau te brengen, stroomopwaarts dit keer. De Duitse gemeenschap uit Bessarabië (in het zuidwesten van het huidige Oekraïne) zoekt een veilig heenkomen nadat het land waar hun voorouders zich een eeuw eerder gevestigd hadden, door het Sovjet-leger is binnengevallen.