Cross Words
Een vreemde en macabere vondst, in het Parijs van 2019. In de vijver van een vredig parkje blijken twee lichamen te liggen. Voer voor speculatie, ook voor de vriendengroep in Cross Words. Terwijl het nieuwsverhaal een eigen leven begint te leiden, leren we de jonge dertigers steeds beter kennen.
“Dit artikel is onzin”, zegt Boris al direct op een feestje. Hij beweert dat hij erbij was toen de lichamen werden gevonden en ziet niks in de conclusie van de politie. Zijn vrienden trekken juist zijn verhaal weer in twijfel. Maar dat is lang niet het enige waarover ze praten.
Tot 2021 volgt filmmaker Mario Valero hun onderlinge gesprekken en relaties. Van gestrande liefdes tot kruiswoordpuzzels, van een ongewenste zwangerschap tot de coronacrisis; het leven van deze vriendengroep trekt ongedwongen en volkomen naturel voorbij. De grens tussen fictie en realiteit voelt soms flinterdun in dit prikkelende generatieportret waarin verhalen en verhoudingen centraal staan. Bijzonder warm en levendig, ook dankzij de homevideo-achtige camerastijl op klassiek 4:3-formaat.