Elk jaar, ongeveer rond dezelfde tijd, wanneer het warmer wordt, breekt de knikkertijd aan. De korte documentaire Voor 't echie is een zomers en stoer beeld van knikkeraars Sieme en Bence. Ze zitten in groep vijf van de Thijsseschool op Texel. Met oog voor hun karakters brengt documentairemaker Arnold van Bruggen deze twee knikkersterspelers in beeld tijdens een opwindend duel bij een knikkerputje. Sieme heeft meer bravoure dan Bence en hij is bovendien sneller. Bence is de meer serieuzere knikkeraar, want hij heeft niet zo veel knikkers. Maar niet alleen zij zijn er vol van, hun hele klas is in de ban van het knikkeren. Daarom moet de juf soms streng zijn in de klas. Verdwaalde knikkers zijn voor jufs eigen knikkerpot. Aan het begin van het seizoen moet de regels en het spel weer even opnieuw uitgevonden worden. Bence: "Aan het begin van de knikkertijd is iedereen de spelregels een beetje vergeten." De kinderen vertellen over de verleiding van het spel en natuurlijk hun emoties. Niet iedereen wil namelijk 'voor 't echie' meedoen. De meesten spelen liever 'voor 't neppie', want knikkers zijn mooi.