Goodbye, Captain
Maar deze afsluiting van een trilogie – na Corumbiara (2009) en Martírio (2016) – is meer dan mondelinge geschiedenis en etnografische elegie. Voor Carelli, oprichter van het Video nas Aldeias-project, is film een vorm van activisme. Want naast de voortdurende economische en politieke strijd met overheden en bedrijven, die het landschap verwoesten en hele volkeren dwingen te verhuizen, vreesde Krohokrenhum bovenal culturele assimilatie. Juist film kon volgens hem de Gavião helpen hun taal en tradities te bewaren voor jongere generaties, die zo het eigen cultureel erfgoed kunnen herontdekken.