Budrus
Ayed Morrar heeft zich ontpopt tot een belangrijke vredestichter in de Palestijnse gemeenschap. Hij bindt Fatah- en Hamas-leden en Isra\'ebli's in hun vreedzame strijd tegen de verwoesting van zijn dorp Budrus door de Isra\'eblische scheidingsmuur. 120 hectare en drieduizend olijfbomen moeten het veld ruimen, waardoor een belangrijke inkomstenbron verdwijnt. De oplossing lijkt nog ver weg totdat zijn vijftienjarige dochter Iltezam een vrouwenbeweging opricht die zich al snel op de frontlinies begeeft. Vanaf de oprichting van hun geweldloze beweging worden vader en dochter gevolgd in het bereiken van het onmogelijke: Ayed Morrar verenigt Fatah en Hamas, introduceert een vrouwelijke leider en nodigt honderden Isra\'ebli's uit in zijn dorp om hem te steunen in zijn strijd. Veel activisten uit Budrus zetten nu hun geweldloze strijd voort in dorpen als Bil'in, Nabi Saleh en Sheikh Jarrah in Oost-Jeruzalem. \i Budrus\i0 laat verschillende stemmen klinken: van de Palestijnse leiders van de beweging en hun Isra\'eblische steunbetuigers tot de Isra\'eblische woordvoerder Doron Spielman en het hoofd van de grenspolitie die er op dat moment gestationeerd is. Zonder te zwelgen in ellende of de vrede te romantiseren, laat \i Budrus\i0 het succes zien van deze maatschappelijke beweging die door pragmatisme wordt gedreven.