Faith and Fury
De golf van politiek conservatisme in Brazilië wordt ook weerspiegeld in een verschuiving van religieuze machten. De traditionele vorm van godsdienst, candomblé, bestaat uit een mengeling van katholieke en Afrikaans-mystieke spirituele elementen. Die stroming verliest steeds verder terrein aan de zogenoemde ‘neocharismatic movement’, een afsplitsing van het evangelisch christendom die kapitalisme geen vies woord vindt.
Wie godvrezend is, dwingt respect af bij de autoriteiten; voor de drugsmafia is deze geloofsbeweging dan ook een vorm van moreel witwassen. Daarbij sluit de militante oorlogsretoriek van tot dominee bekeerde drugsdealers goed aan op de bendecultuur in de sloppenwijken. Fanatieke aanhangers prediken een ‘spirituele oorlog’ tegen de verderfelijke invloed van populaire televisiesoaps. Met aanstekelijke gospel-funk worden nieuwe zieltjes eenvoudig overtuigd.