The Perfect Picture
Kan een traumatische gebeurtenis in één klap het beeld van het ideale gezin verstoren? De Libanese filmmaker Hala El Kouch zet haar ouders voor het blok en bevraagt ze in een therapeutische opstelling – vijf dagen lang – naar een pijnlijk incident. Maar het moment dat voor haar “alles veranderde” lijkt haar ouders een stuk minder aan te grijpen: het gesprek loopt anders dan verwacht.
Een stroom aan beelden, gezinsvideo’s en foto’s uit het familiealbum illustreren het perfecte huiselijk geluk. Ook tijdens de enscenering gedragen Hala’s ouders zich liefdevol en gemoedelijk ten opzichte van elkaar en hun dochter. In een lege kamer, waarin soms een sofa en soms stoelen staan, amuseert het drietal zich met gekke bekken trekken, elkaars haren kammen, kusjes uitdelen.
Toch houdt Hala vol dat het perfecte plaatje is verstoord en dat haar ouders haar vertrouwen hebben verspeeld. Zo nu en dan barst ze in tranen uit. Wat bepaalt eigenlijk de perfectie van dat plaatje? En is het gelukkige gezin blijvend beschadigd door het incident, of heeft Hala zelf de boel op scherp gezet?