A Cry from the Grave
Waarom waren we zo volgzaam en hebben we zo lijdzaam toegezien in Srebrenica? Het is een van de confronterende vragen die Hasan Nuhanovic, voormalig tolk voor de Nederlandse V.N.-soldaten in Srebrenica en sindsdien strijder voor gerechtigheid voor de slachtoffers en hun nabestaanden, stelt in A Cry from the Grave. Aan de hand van archiefmateriaal, journaalbeelden, gesproken herinneringen en niet eerder uitgezonden filmmateriaal geeft de film een reconstructie van de massamoord op ruim 7.000 moslims in juli 1995. In een compacte structuur met titelbeelden en gesproken getuigenissen wordt een beeld geschetst van de wanhoop van de Moslimbevolking en de onzekerheid en schuldgevoelens bij de Nederlandse V.N.-soldaten. Hoe hebben we kunnen toestaan dat er aan het einde van de twintigste eeuw onder de ogen van de Verenigde Naties zo'n gruwelijke genocide plaats heeft kunnen vinden?