Free Solo
De meest onbevreesden onder de bergbeklimmers doen aan free solo, ook wel 'vrij klimmen' genoemd: klimmen zonder touw of enige andere vorm van beveiliging. En dat op grote hoogten, waardoor elk klein foutje letterlijk fataal kan zijn. Het is dé specialiteit van de Amerikaan Alex Honnold.
De film volgt hem tijdens zijn voorbereiding op de beklimming van El Capitan, de legendarische, 900 meter hoge bergwand in het Yosemite National Park. Sowieso al moeilijk om te bedwingen, laat staan zonder zekering. Er is een maximale focus voor nodig, wat de reden is waarom Honnolds eerste poging mislukt: hij heeft het gevoel dat er te veel mensen op hem letten, onder wie de filmcrew.
Honnold vertelt over zijn beweegredenen om free solo te beoefenen, zijn angsten, zijn familie en zijn nog prille relatie met medeklimmer Sanni McCandless. Bij zijn volgende poging doen de filmmakers hun uiterste best om hem zo min mogelijk te storen. Het wordt een pure thriller, een verslag van een ongelooflijk knap, waanzinnig waagstuk.