Dead Souls
In zijn monumentale documentaire tekent Wang Bing de verhalen op over een onbekend hoofdstuk uit de Chinese geschiedenis: de heropvoedingskampen in de Gobiwoestijn, waar vele Chinese mannen vanaf eind jaren vijftig stierven onder de Anti-Rechtse Campagne van de Communistische Partij. Hongersnood, eenzame opsluiting, martelingen – met bewonderenswaardige kalmte vertellen de overlevenden, gezeten in hun eenvoudig ingerichte huiskamers, voor het eerst hun verhaal. “Ze hadden niets meer weg van mensen,” zegt een van de mannen over zijn uitgehongerde medegevangenen die als zombies rondliepen, op zoek naar voedsel. Soms bereikte hun noodkreet de familie, maar meestal leden ze in het verborgene.
Wang Bing, archeoloog van de verzwegen Chinese geschiedenis, werkte twaalf jaar aan zijn imposante film, waarvoor hij 120 mensen interviewde. Ook speurde hij met zijn camera naar sporen in de woestijn. Hier klonken ooit de stemmen ​​van honderden mensen wie het zwijgen werd opgelegd. “Jullie pijn,” zo zegt de filmmaker in een dankwoord aan de geïnterviewden, “heeft deze dode zielen wakker gemaakt, opdat alle ontberingen die zij hebben doorstaan bij zoveel mogelijk mensen bekend zullen worden.”