Het leven kan soms overweldigend zijn, vooral als je opgroeit. En aan je ouders en vrienden kun of wil je niet altijd je verhaal kwijt. Gelukkig biedt de Kindertelefoon uitkomst. In L I S T E N komt een dwarsdoorsnede voorbij van de gesprekken die kinderen voeren met de Kindertelefoon. Een meisje dat bijna de hele schoolweek alleen thuis is en een ander van wie de ouders gaan scheiden, luchten hun hart; een jongen in een AZC is bang voor de toekomst; een andere jongen wil geen homo zijn en hoopt dat het vanzelf overgaat. Dagelijks krijgt de Kindertelefoon dit soort telefoontjes van kinderen op zoek naar een luisterend oor. Maar kinderen bellen ook gewoon voor een gesprekje over hun huisdier, om hun auditie voor The Voice Kids te oefenen of kattenkwaad uit te halen. De audio van de telefoongesprekken wordt vergezeld door beelden die de gesprekken letterlijk kleur geven, en die een mooie afspiegeling zijn van de toon van het gesprek, soms hilarisch of ondeugend, maar vaker nog verdrietig of schrijnend.