A Moment of Innocence
In 1974 werd Mohsen Makhmalbaf, zeventien jaar oud en een gedreven voorvechter van democratie in Iran, bij een gevecht met de politie door een jonge agent neergeschoten. Hij belandde in de gevangenis, waar hij werd gemarteld, en kwam pas ruim vier jaar later, tijdens de Iraanse revolutie van 1979, vrij. Makhmalbaf begon een uiterst succesvolle carrière als filmregisseur, en in die hoedanigheid werd hij jaren later benaderd door de agent met wie hij toentertijd slaags raakte; deze wilde graag acteur worden.
Dit is waar A Moment of Innocence begint: een man arriveert aan de poort van Makhmalbafs woning en wordt begroet door de dochter des huizes. Wat volgt is een ingenieus spel met heden en verleden, enscenering en reconstructie, idealisme en verraad. Het resultaat is een voortreffelijke combinatie van persoonlijke geschiedenis, documentaire en fictie.
De regisseur, die zichzelf speelt en de agent casten en coachen zelf hun jongere “ik” in de aanloop naar de shoot van het cruciale incident twintig jaar eerder. In 78 minuten werkt Makhmalbaf naar een climax toe waarin liefde en verval, jeugd en ouderdom, beeld en herinnering samenkomen.