The Russian Woodpecker
Fjodor Aleksandrovitsj, een excentrieke Oekraïense kunstenaar, was vier jaar oud toen de kernreactor in Tsjernobyl in april 1986 ontplofte. Na de ramp werd hij geëvacueerd, maar de radioactieve straling was toen al tot in zijn botten doorgedrongen. Eenmaal terug in de spookstad, waar de straling nog altijd tien keer hoger is dan normaal, bezoekt hij het gigantische Doega-3-radarstation dat naast de voormalige kerncentrale staat. Het station was onderdeel van een radarsysteem dat bekendheid verwierf omdat het wereldwijd het radioverkeer verstoorde met een signaal dat klinkt als het getik van een specht. De miljarden kostende Doega functioneerde echter niet naar behoren en Aleksandrovitsj stuit op een complot dat de enorme antenne in verband brengt met de kernramp. Was de explosie kwade opzet? De kunstenaar is vastbesloten om – met gevaar voor eigen leven – de ware toedracht van de ramp te achterhalen, maar The Russian Woodpecker gaat over veel meer dan alleen Tsjernobyl. De paranoïde, onheilspellende zoektocht naar de waarheid vindt plaats terwijl de onrust en oorlogsdreiging in Kiev toenemen en legt de wortels bloot van het conflict tussen Rusland en Oekraïne; van de genocide in de goelags in de jaren dertig tot de recentelijke opstand. Winnaar van de Sundance Grand Jury Prize voor World Cinema Documentary.