Videograms of a Revolution
Op 21 december 1989 gaf Nicolae Ceausescu vanaf het balkon van het enorme Huis van het volk in Boekarest zijn laatste speech. Vijf dagen later werd de Roemeense dictator samen met zijn vrouw geëxecuteerd. Beelden van de revolutie die zich in luttele dagen voltrok, drongen maar mondjesmaat door in de media. Chaos en onduidelijkheid overheersten.
Harun Farocki en Andrei Ujica verzamelden meer dan 125 uur video, gemaakt door amateurs en officiële nieuwscamera’s. Uit die grote diversiteit aan perspectieven destilleerden zij een reconstructie van de volksopstand. Ieder shot dat ze tonen wordt feitelijk, droog bijna, geduid aan de hand van het moment waarop het gemaakt is, door wie en met welke intentie, het camerastandpunt, de beeldkwaliteit en onregelmatigheden.
De paleisbestorming en de woedende demonstranten doen soms denken aan October (1928), Sergej Eisensteins in documentairestijl gevatte verhaal over de Oktoberrevolutie van 1917. Maar waar Eisenstein de opstand liet naspelen, toont Videograms of a Revolution beelden van een werkelijkheid die zich maar moeilijk laat ontleden.