Push
In veel grote steden is gentrificatie een fataal fenomeen: een voormalige rotwijk wordt een topbuurt, waarna de oorspronkelijke bewoners geleidelijk worden verdreven door stijgende woningprijzen. Zijn het alleen de nieuwe, rijke bewoners die de prijzen opdrijven of is er meer aan de hand?
Filmmaker Fredrik Gertten (Bananas!, Bikes vs Cars) volgt huisvestingsgezant voor de VN Leilani Farha in haar onderzoek naar de mistige wereld van durfkapitalisten, speculanten en huisjesmelkers. Ze bezoekt grote steden in Groot-Brittannië, Spanje, Chili en Zuid-Korea om te zien hoe zulke uiteenlopende plekken kampen met bijna identieke problemen: van huurders die hun huur verdriedubbeld zien tot miljoenenvilla’s – of hele woonwijken – die bewust leegstaan.