The Rebel Surgeon
Na dertig jaar in Zweden als orthopedisch chirurg werkzaam te zijn geweest, is Erik Erichsen het zat: ál die regels, wachttijden en bureaucratie maken zijn werk vrijwel onmogelijk. Erichsen pakt zijn biezen en emigreert met zijn echtgenote, verpleegster Sennait, naar een Ethiopische regio waar artsen schaars zijn. De wachtruimte van Erichsens ziekenhuis zit er bomvol. In sneltreinvaart beoordeelt hij honderden patiënten per dag. Hij treft tumoren aan, maar ook afgestorven voeten en doodgeboren baby's. Allemaal dagelijkse kost. De dokter wordt gefilmd in zijn spreekkamer, waar nimmer tijd is voor een genuanceerd gesprek. Die voet moet eraf, anders gaat u dood – dat werk. In de operatiezaal legt hij monter uit hoe hij en zijn team hun schamele medische materialen aanvullen. Met fietsspaken, tiewraps, haarspelden en een goedkope handboor kom je al een heel eind. Waarom arriveerde deze Zweed, die eerder al figureerde in Gandini's film The Swedish Theory of Love (2015), juist hier, op deze plek? En hoe zorgt Erichsen ervoor dat hij – zo zonder controle van bovenaf – geen alleenheerser wordt in zijn eigen koninkrijk?