Dreaming Arizona
Waar begint de droom en eindigt de werkelijkheid? Dat is de vraag voor zowel de hoofdpersonages als de toeschouwers in Dreaming Arizona. De Deense regisseur Jon Bang Carlsen, die bekendstaat om zijn geënsceneerde documentaires, laat vijf Amerikaanse tieners uit een klein stadje in Arizona hun eigen leven spelen – verleden, heden en toekomst.
Zonder commentaar wisselt de film af tussen overduidelijk in scène gezette situaties en fragmenten waarin de jongeren vertellen over hun eigen leven, gevoelens en impactvolle gebeurtenissen. Ze voeren ook gesprekken met elkaar, en als daarbij onenigheid ontstaat, blijft in het ongewisse of dat echt is of gespeeld.
De grens tussen feiten en fictie wordt verder vervaagd door de dromerige sfeer die Carlsen creëert met poëtisch camerawerk, opnamen van de fotogenieke landschappen van Arizona, de belichting en de muziek. De film gaat over de transitie van jeugd naar volwassenheid, over het zoeken en vinden van een eigen, nieuwe identiteit, en over het verwerken van trauma’s, dat hiermee gepaard gaat.