The Eyes of Orson Welles
Regisseur Mark Cousins (The Story of Film) kreeg exclusieve toegang tot honderden onbekende tekeningen en schilderijen van filmicoon Orson Welles. Die tekende wat hem opviel tijdens zijn reizen, maakte karikaturen, schetsen voor zijn films, tekeningen voor zijn geliefden en heel veel kerstwensen. Samen vormen ze een schetsboek van zijn leven en tegelijkertijd illustreren ze zijn creativiteit en visuele denken. Doordat Cousins van sommige tekeningen animaties liet maken, lijkt het alsof Welles ze ter plekke schetst.
Hoewel hij zegt door Welles’ ogen naar de wereld te kijken, is het toch vooral Cousins zelf die betekenis geeft, interpreteert en verbanden legt. Dat doet hij op een onconventionele manier, in de vorm van een essayistische brief aan Welles. Door Cousins’ sterk gekleurde brillenglazen toont hij het werk, het privéleven en de binnenwereld van Welles van heel dichtbij. Hij probeert hem ook naar deze tijd te halen. Zo vraagt Cousins zich af wat Welles zou vinden van een president die denkt dat hij Charles Foster Kane is.