In viaggio
“De globalisering van onverschilligheid heeft ons doen vergeten hoe we moeten huilen.” Dat zei paus Franciscus bij zijn reis naar Lampedusa, de plek waar veel bootvluchtelingen voet aan Europese grond proberen te zetten. Het veelvuldige reizen van de kerkleider kun je bekijken als een poging om de onverschilligheid te doorbreken. In negen jaar maakte hij 37 trips en bezocht hij 53 landen.
De eerste plek die hij bezocht, was Lampedusa: het eiland waar documentairemaker Gianfranco Rosi zijn indrukwekkende film Fire at Sea maakte. Ook reisde de paus precies door de gebieden in het Midden-Oosten waar Rosi Notturno opnam. Dat prikkelde Rosi’s interesse en hij besloot archiefmateriaal van de bezoeken te combineren met nieuwsberichten en beelden uit zijn eigen films.
Paus Franciscus omarmt vluchtelingen en gevangenen, maakt misstanden binnen de kerk bespreekbaar. Het brengt scherp in beeld hoe de 85-jarige paus een kalme, rustgevende factor is in een chaotische, oneerlijke wereld, en hoe die uitputtende taak steeds zwaarder op zijn schouders lijkt te drukken.