Port Desire
Hoe lang blijft frustratie over een verloren oorlog bestaan? Dat vraag je je af bij het zien van Marcelo Wytrykusz, een veteraan van de oorlog om de Malvinas – of de Falklands, zoals de eilanden breder bekend zijn – die zich veertig jaar na dato nog steeds niet heeft neergelegd bij de nederlaag die Argentinië leed op het Verenigd Koninkrijk.
Hij komt verstandig over, is een vader met goede bedoelingen en een echtgenoot over wie weinig te klagen valt. Maar hij heeft zich vastgebeten in een obsessief plan: zijn oude plezierjachtje opknappen en er de oversteek mee wagen naar een van de eilanden om er alsnog de Argentijnse vlag te planten.
Niet alle familieleden kunnen even goed omgaan met Wytrykusz’ wraaklust. Sommige van zijn voormalige strijdmakkers verklaren hem zelfs voor gek. Maar de veteraan is verblind door zijn missie om het verleden recht te zetten – tegen beter weten in, ondanks zijn verslechterende gezondheid en de veranderde verhoudingen in de wereld.