The Distant Barking of Dogs
De tienjarige Oleg woont in het dorpje Hnutove (regio Donetsk) in het oosten van Oekraïne – oorlogsgebied waar vrijwel dagelijks de geluiden van afweergeschut en raketinslagen te horen zijn. Soms veraf, soms angstaanjagend dichtbij. Op school krijgt hij instructies over de schuilkelder en wat je moet doen als je mijnen tegenkomt. Terwijl veel mensen zijn weggegaan uit het gevaarlijke gebied, blijven Oleg en zijn oma, die sinds de dood van zijn moeder voor hem zorgt. De observerende film volgt een jaar in het leven van Oleg, waarbij de warme band met zijn oma centraal staat. Daarnaast is er de vriendschap met zijn neefje Yarik, die minder goed kan wennen aan het geknal – of de angst minder goed kan verbergen dan Oleg. Intussen vinden de jongetjes de oorlog ook maar wát spannend, zeker als een buurjongen hen leert omgaan met een pistool. Door dicht bij de jonge Oleg te blijven, worden de gevolgen van het conflict voor kinderen zichtbaar.