La tropical
In La Tropical, een grote danshal aan de rand van Havana, dansen de Cubanen al meer dan een halve eeuw hun problemen van zich af. Het verhaal van La Tropical is het verhaal van Cuba. De uitspanning werd in de jaren '40 geopend door een succesvolle bierbrouwer, als uitgaansplek voor zijn zwarte en mulatto arbeiders die werden geweerd uit de blanke clubs van Havana. Aangezien de meeste rijke blanken tijdens de revolutie van 1959 vertrokken, is ook nu nog 95 procent van de bezoekers arm en zwart. Ze dansen de rumba, de timba en salsa op de muziek van de Grammy Award winnende band Los Van Van en de 'vader van de Cubaanse muziek', Juan Cruz Predito. Aan de hand van portretten van mensen in en om La Tropical, laat David Turnley zien hoe muziek, ras, klasse en socialisme een rol spelen in het Cubaanse leven. De dicht op de huid zittende camera, die trefzekere kaders met veel diepte tekent in zwart-wit, verraadt dat we hier met een fotograaf te maken hebben. David Turnley, die met LA TROPICAL zijn eerste lange documentaire aflevert, won in '88 en '91 de World Press Picture of the Year, en in 1990 de prestigieuze Pulitzer Prize voor fotografie.