Lost in Memories
Wanneer de vader van de jonge filmmaker Ruud Lenssen de diagnose vasculaire dementie krijgt, is de ziekte al zo ver gevorderd dat het lijkt of de woorden van de arts niet echt doordringen. Voor echtgenote Ria, en voor Ruud en zijn zus is de diagnose echter overduidelijk: dit is een onomkeerbaar proces.
Zoon Ruud filmt zijn ouders en hun strijd gedurende twee jaar. Hij toont scènes uit het dagelijks leven van de twee, waarbij hij zelf veelal op de achtergrond blijft, zonder dat daarmee de intimiteit van hun relatie verloren gaat. In toegevoegde super8-beelden zien we het echtpaar in hun eerste huwelijksjaren, in schril contrast met de aftakeling van nu. Zo wordt de verwoestende werking van de ziekte op het gezin op een liefdevolle en tegelijk schrijnende manier vastgelegd. Vader Jac verliest langzamerhand de grip op zijn leven en moet machteloos toezien hoe zijn geliefde pony’s en het weiland met moestuin en kippenren worden verkocht. Moeder Ria worstelt met haar rol als mantelzorger. Terwijl de ziekte voortschrijdt, komt een onvermijdelijk besluit dichterbij.