First to Fall
Twee vrienden laten in 2011 een rustig leven in Canada achter om terug te keren naar hun geboorteland Lybië. Hamid van 26 en Tarek van 21 hebben op dat moment nog nooit een geweer vastgehouden, maar haasten zich niettemin naar het front, opgejut door hun afkeer van Muammar Gaddafi en hun verlangen onderdeel van de geschiedenis te worden. Eenmaal in Libië lopen hun ervaringen sterk uiteen. Hamid trekt vol vuur ten strijde en vindt al snel zijn plek in de jongensachtige kameraadschap van de rebellen. Tarek is daarentegen introspectiever en onzekerder, en allesbehalve een geboren soldaat. Als soldaten zonder training in een onconventionele oorlog riskeren de jongens alles om de frontlinies van de gevechten te bereiken. Acht maanden lang volgen de camera's hun persoonlijke en uiterst gevaarlijke oorlogsdaden en opofferingen. Regisseur Rachel Beth Anderson toont de chaos en onbezonnenheid van revolutie, het brute verlies van mensenlevens en onschuld. In haar intieme gesprekken met Hamid en Tarek wordt duidelijk hoe ze zich verliezen in de oorlog en hoe ze geconfronteerd worden met wie ze zijn en waartoe ze in staat zijn. Tarek: "Het verhaal loopt niet af zoals ik had gedacht."