De elf jaar oude Ellen is doof, net als haar ouders en een groot deel van haar familie, en praat in gebarentaal. Ze zit in de laatste klas van de basisschool en moet beslissen naar welke middelbare school ze gaat. Een belangrijke keuze, want Ellen maakt niet alleen de overgang naar een meer volwassen wereld, maar misschien ook naar een horende wereld. Ze ziet het namelijk niet zitten om naar een internaat voor dove leerlingen te gaan. Liever begint ze op een school voor slechthorenden, samen met haar beste vriendin Myrthe, met wie ze alles samen doet in bij elkaar passende outfits. Haar vader heeft bedenkingen bij Ellens voorkeur, maar als het op deze keuze aankomt weet het dove meisje zich goed verstaanbaar te maken. "De dovenwereld ken ik al", stelt ze resoluut, "ik wil leren praten voor de toekomst." Toch is het verschil tussen de twee werelden aanzienlijk. Dat merkt Ellen als ze in een snackbar haar bestelling moet doorgeven, en dat benadrukt haar horende grootvader op Skype. In Through Ellen's Ears wordt voor de kijker duidelijk dat in de wereld van doven en slechthorenden op heel andere wijze met elkaar wordt gecommuniceerd, en de zintuigen anders moeten worden ingezet dan in de wereld van horende mensen.