The 3 Rooms of Melancholia
Deze subtiele documentaire bestaat uit drie hoofdstukken, of kamers. In elke kamer wordt de sfeer bepaald door één overheersende emotie. Met weinig woorden, maar met uitgesproken filmische middelen behandelt The 3 Rooms of Melancholia fundamentele emotionele en geestelijke toestanden.
In de eerste kamer (‘Verlangen’) volgen we een groep jongens, brave cadetten van een militaire school in St. Petersburg. Deze tieners, voornamelijk afkomstig uit disfunctionele families, zouden nergens anders willen zijn. Door simpelweg hun ochtendrituelen, de rigide schooldiscipline en hun interactie te observeren, krijgen we een idee van hun enorme eenzaamheid. Een van de jongens verschuift het verhaal naar de tweede kamer (‘Adem’), waar we deelgenoot worden van de uitzichtloze levens van de inwoners van het Tsjetsjeense Grozny.
De laatste kamer (‘Herinnering’) steekt de grens over naar buurrepubliek Ingoesjetië, waar de bevolking haar eigen tragedie uitvecht. Met een knap oog voor detail, een precieze timing en een geluidsband die vocalen uit de orthodoxe kerk vermengt met folk en klassieke muziek, creëert regisseur Pirjo Honkasalo een gelaagde, poëtische film.