India: Matri Bhumi
In de miljoenenstad Mumbai, met zijn blinkende flats en gemotoriseerde verkeer, laat de moderne tijd zich gelden. Op het platteland van India, het échte India volgens regisseur Roberto Rossellini, cultiveren bewoners nog een spirituele band met de natuur.
Zoals Devi, een olifantenmenner die met zijn ‘bulldozer van de jungle’ werkzaam is in de bosbouw en het aanlegt met de dochter van een rondtrekkende poppenspeler. Deze verteller vertrekt later naar de voet van de Himalaya om te helpen bij de aanleg van een dam, een beteugeling van het water dat in India heilig is, maar ook zorgt voor grote overstromingen. In het laatste deel van de film volgt de camera een tachtigjarige junglebewoner, die het opneemt voor een tijger die in het nauw is gedreven door oprukkende mijnbouw.
Hoewel Rossellini’s blik op India soms wat romantisch gekleurd lijkt, is de manier waarop hij via individuele verhalen grotere maatschappelijke ontwikkelingen laat zien zeer vooruitstrevend. In schitterende shots van landschap en architectuur toont hij een land dat inmiddels door industrialisering en modernisering onherkenbaar is veranderd.