Mastering Bambi
Mastering Bambi bestaat volledig uit landschap. De film is een reconstructie van Walt Disney's animatieklassieker Bambi uit 1942, die bekendstaat om zijn onderscheidende hoofdfiguren - een reeks schattige, antropomorfe dieren. Eén belangrijke hoofdrolspeler wordt echter vaak over het hoofd gezien: de natuur zelf, de ongerepte wildernis als de hulplijnen waarlangs Disney zijn Bambi structureerde. Hier werd een van de eerste virtuele werelden gecreëerd: een bedrieglijk realistische en harmonieuze wereld waarin de mens de enige vijand is. Disney streefde ernaar de natuur recht te doen, maar gebruikte haar ook als een metafoor voor de menselijke maatschappij. Vanuit zijn hevig door de Europese Romantiek beïnvloedde blik wordt de wildernis bedreigd door beschaving en technologie. Broersen en Lukács herscheppen het model van Disney's ongerepte visie, maar ontdoen het bos van haar harmonieuze bewoners, de dieren. Wat overblijft is een andere realiteit, een geconstrueerde en gemankeerde wildernis waarin de natuur een spiegel wordt voor onze eigen verbeelding.