The Look of Silence
Regisseur Joshua Oppenheimer vervolgt zijn onderzoek naar de Indonesische omgang met de massamoord op een miljoen (vermeende) communisten in 1965 en 1966. In het prijswinnende The Act of Killing interviewde hij een aantal daders, die door de huidige Indonesische regering nog altijd als helden worden beschouwd. In The Look of Silence is het woord aan een nabestaande: de optometrist Adi Rukun.
Rukun koestert de wens de daders een scherper zicht op de geschiedenis te geven. Hij bekijkt Oppenheimers interviews met leden van het verantwoordelijke doodseskader: gesprekken waarin zij toegeven onder bevel van het Indonesische leger te hebben gestaan en waarin ze gedetailleerd, en vaak geamuseerd, tonen waar en hoe ze arrestanten, onder wie Adi’s broer Ramli, vermoordden. Wanneer Rukun hen vervolgens persoonlijk confronteert, wijzen zij naar anderen, kappen het gesprek boos af of bedreigen hem met geweld.
Het huis waar Rukun met zijn familie woont ziet er in schilderachtige beelden uit als een oase van rust; maar uit angst voor represailles houdt hij zijn adres geheim. Om diezelfde reden staan vele Indonesische crewleden anoniem op de aftiteling.