The Green Prince
Strange, but true: the son of Palestinian Hamas leader Sheikh Hassan Yousef worked for the Israeli security agency Shin Bet. Mosab Hassan Yousef was just 17 when he was recruited by the Israeli agent Gonen Ben-Yitzhak, and worked undercover for the enemy for many years. The Green Prince is based on Mosab’s autobiography Son of Hamas: A Gripping Account of Terror, Betrayal, Political Intrigue, and Unthinkable Choices. Following on from The Champagne Spy (2007) and In the Darkroom (2013), this film completes Nadav Schirman’s documentary trilogy. In this psychological thriller containing elements that seem borrowed directly from a Greek tragedy, both of the chief protagonists speak candidly about the more than 10 years that the Palestinian worked undercover for Shin Bet under the code name “The Green Prince.” Why did Mosab sign up in the first place? Why did he deliver his own people, including members of his own family, into the hands of their enemy? Extended interviews with both Mosab Hassan Youssef and Gonen Ben-Yitzhak, punctuated by news reports and drone footage, reveal this ultra-secret story taking place behind the scenes of the Israeli-Palestinian conflict. It is a tale of impossible choices, fateful consequences, and how your enemy can end up being the only friend you have left.