The Green Prince
De islamitisch opgevoede zoon van het Palestijnse Hamas-kopstuk Hassan Yousef trad in dienst van de Israëlische veiligheidsdienst Shin Bet. Onwaarschijnlijk, maar waar. Mosab Hassan Yousef, op zijn zeventiende al gerekruteerd door de Israëlische agent Gonen Ben-Yitzhak, werkte jarenlang undercover voor de vijand. The Green Prince is gebaseerd op Mosab Hassan Yousefs gepubliceerde levensverhaal Son of Hamas: A Gripping Account of Terror, Betrayal, Political Intrigue, and Unthinkable Choices. Het is na The Champagne Spy (2007) en In the Darkroom (2013) de derde film uit Schirmans documentaire trilogie. In deze psychologische real life-thriller met elementen die rechtstreeks uit een Griekse tragedie lijken te komen, vertellen beide hoofdrolspelers openhartig over de ruim tien jaar dat de Palestijn undercover en onder de codenaam “The Green Prince” voor Shin Bet werkte. Waarom liet Mosab zich überhaupt inlijven? En waarom leverde hij zijn eigen mensen – zijn familie zelfs – uit aan hun vijand? Door middel van uitgebreide interviews met zowel Mosab Hassan Yousef als Gonen Ben-Yitzhak en met inzet van nieuwsitems en droneopnames, wordt een ultrageheim verhaal achter de schermen van het Israëlisch-Palestijns conflict uit de doeken gedaan. Een verhaal over onmogelijke keuzes, levensgevaarlijke consequenties en hoe de vijand je enig overgebleven vriend kan worden.