Inside Job
In this enlightening investigatory documentary, Charles Ferguson poses the right questions to insiders of the 2008 financial crisis. Always well-informed, Ferguson interviews many of those involved and in the know: hedge fund managers, the Chairman of the Federal Reserve, members of Congress, economics professors, employees of the Department of Justice, and a strikingly candid French Minister of Finance. Some of them try to worm their way out of answering his questions, but the persistent, sometimes audibly indignant Ferguson cuts right through all the smooth talk. In this manner, he succeeds in explaining the freefall of the bank sector to the financial layman. This carefully argued documentary suggests that there is a toxic co-dependency between the financial services sector, Washington, and university economics departments. Deregulation ensured that the financial sector got a carte blanche and became corrupt in the process, and Ferguson now brings those responsible to account. Shot in razor-sharp HD with a voice-over by Matt Damon, Inside Job dissects the rise of the culture of greed and criminal excess. Ferguson previously brought us an acclaimed analysis of the war in Iraq (No End in Sight) and wrote such books as High Stakes, No Prisoners: A Winner's Tale of Greed and Glory in the Internet Wars.