Inside Job
In deze verhelderende onderzoeksdocumentaire stelt Charles Ferguson de juiste vragen aan insiders van de financiële crisis van 2008. De altijd goed geïnformeerde Ferguson interviewt vele betrokkenen en commentatoren: hedge fund managers, de voorzitter van de Federal Reserve, congresleden, economieprofessoren, ambtenaren van het ministerie van Justitie, en een opvallend openhartige Franse minister van Financiën. Sommigen moeten zich in allerlei bochten wringen om zijn kritische vragen te ontwijken, maar de aanhoudende, soms hoorbaar verontwaardigde Ferguson prikt door alle gladde praatjes heen. Hij slaagt er zo in de vrije val van de bankensector ook aan de financiële leek uit te leggen. De zorgvuldig beargumenteerde documentaire stelt dat er een giftige wederzijdse afhankelijkheid bestaat tussen de financiële dienstensector, Washington en universitaire economiefaculteiten. Deregulering zorgde ervoor dat de financiële sector geen grenzen meer kende en gecorrumpeerd raakte, en Ferguson roept de verantwoordelijken nu op het matje. Geschoten in haarscherpe HD-kwaliteit, met een voice-over van Matt Damon, ontleedt Inside Job stap voor stap de opkomst van de graaicultuur en de criminele excessen. Ferguson maakte eerder een gelauwerde, grondige analyse van de Irak-oorlog (No End in Sight) en schreef boeken als High Stakes, No Prisoners: A Winner's Tale of Greed and Glory in the Internet Wars.