Futures Past
"Een beurshandelaar is als een middeleeuwse ridder. Als hij tegenover een ander staat, wil hij die verslaan, vernietigenm uitroeien", aldus een wijze verteller in Jordan Melameds documentaire over de Chicago Mercantile Exchange (CME) - 's werelds grootste ‘futures exchange’ en de laatste beursvloer die werkt met het handelssysteem van 'open outcry'. Handelaren staan in de 'pit' en schreeuwen hun biedingen alsof hun leven er van af hangt. Melamed werkte zelf vijftien jaar op de beurs, verdiende een fortuin, jaagde het er gelijk ook weer doorheen, maar besloot de beurswereld de rug toe te keren en een carrière als filmmaker na te jagen. Het was de enige manier om uit de schaduw te treden van zijn vader, de levende legende Leo Melamed, de grondlegger van financiële derivaten en nog altijd aan het hoofd van CME. Deze innemende Poolse immigrant had zijn zoon maar wat graag als zijn opvolger gezien. Wanneer de Open Outcry lijkt plaats te maken voor computerisering, keert Jordan na jaren terug naar de pit. In eerste instantie om dit uitstervende métier vast te leggen, wat een stoomcursus handgebaren, gouden beursregels en ijzersterke anekdotes oplevert, maar uiteindelijk vooral om de confrontatie aan te gaan met zijn koppige vader.