Screaming Men
Het Finse woord huutaa beduidt alles wat een mens met luide stem kan doen: schreeuwen, krijsen, gillen, huilen, brullen, schateren, enzovoort. Maar het is bovenal een manier om de meest individuele, spontane, ongecontroleerde en ongelimiteerde menselijke emoties te uiten. Dat doceert Petri Sirviö een Japanse klas. En hij kan het weten, want als dirigent van het Miskuoro Huutajat (Schreeuwende Mannenkoor) is Sirviö een expert in de schreeuwkunde. Mika Ronkainen volgde hem met zijn manschappen op een tournee langs enkele plekken op aarde, ver van de thuisbasis in de Finse stad Oulo; volgens Sirviö de hoofdstad van Screamlandia. Suggestieve tussenflitsen en een splitscreen-montage verhogen het effect van gevriesdroogde humor, die onherroepelijk op de lachspieren werkt.