The Rainbow Warriors of Waiheke Island
Op 10 juli 1985 zonk de Rainbow Warrior, het vlaggenschip van milieuorganisatie Greenpeace, als gevolg van door de Franse geheime dienst geplaatste bommen. Een van de vaste bemanningsleden verloor daarbij het leven. De aanslag was een antwoord op de acties van Greenpeace tegen de kernproeven op het atol Mururoa, die de publieke opinie ten opzichte van de proeven immens beïnvloedden. De toenmalige bemanning van het schip, waarvan een klein deel inmiddels in een harmonieuze leefgemeenschap op het Nieuw-Zeelandse Waiheke eiland woont, kijkt terug op de begintijd van de Rainbow Warrior, een oud, roestig schip dat met wat Nederlands geld en vooral veel tomeloze inzet van de vrijwilligers werd getransformeerd tot hét boegbeeld van milieuactivisten. Duidelijk wordt dat Greenpeace het meer moest hebben van idealisme en enthousiasme dan van duidelijke planning en organisatie. Weinigen beseften aan welke gevaren ze zichzelf zouden blootstellen of hoe groot de impact van hun acties zouden zijn. Behalve interviews met zes leden van het eerste uur en impressies van hun huidige bestaan in een haast ideale samenleving is er veel archiefmateriaal, waaronder schokkende beelden van de gevolgen van de Franse kernproeven, spannende actieopnames van dappere rubberboten naast dreigende walvisjagers en vrolijke home movies die getuigen van de uitzonderlijke kameraadschap aan boord van een legendarisch schip.