In the Intense Now
De stralende gezichten van de Franse studenten die in mei 1968 de straten van Parijs opgingen, spreken boekdelen: ze leven in het 'intense nu' van de aanstaande revolutie. Moreira Salles herkende die vreugdevolle gezichten in de filmbeelden die zijn eigen moeder twee jaar eerder maakte van haar reis door het China van Mao. Moreira Salles doorsnijdt in zijn essay de beroemde archiefbeelden van mei 68 met de beelden vol verwondering van zijn moeder en concludeert weemoedig: "Ze zullen nooit meer zo gelukkig zijn als toen." Maar idyllisch was die tijd uiteraard helemaal niet. Zo was mei 1968 in feite een masculiene beweging die de machtsverhoudingen van die tijd weerspiegelt: mannen nemen het woord, vrouwen kijken stilzwijgend toe. Daniel Cohn-Bendit, voorman van de 'leidersloge beweging', laat zijn reis naar Berlijn financieren door Paris Match – zo blijken ook Cohn-Bendit en mei 1968 goederen met marktwaarde te zijn. De opstanden in Praag (hetzelfde jaar) en in Brazilië (vier jaar eerder) liepen dramatisch af. Na de euforie van het gezamenlijke protest en de unieke ervaring volgt de onvermijdelijke teleurstelling.