Mr. Death: The Rise and Fall of Fred A. Leuchter, Jr.
Fred Leuchter is een vreemde vogel. Doordat zijn vader werkzaam was in het gevangeniswezen, zag hij al op jonge leeftijd een elektrische stoel van dichtbij. Hij raakt er zodanig door gefascineerd dat hij een handeltje begint in executieapparatuur. Hij praat er smakelijk over, in zijn dikke Bostonse accent, terwijl familiefilmpjes zijn verhaal visualiseren. In Amerika kun je zonder diploma’s een carrière starten in het repareren van elektrische stoelen, inrichten van gaskamers, bouwen van galgen en ontwikkelen van dodelijke-injectiemachines. Errol Morris introduceert Leuchter in de titelsequentie als een Dr. Frankenstein, symbool voor menselijke hoogmoed, maar laat hem in de rest van de film vooral zijn eigen verhaal vertellen. Vanuit zijn opmerkelijke belevingswereld beschouwt hij zijn levenswerk als humanitair: dankzij zijn ontwerpen sterft de terdoodveroordeelde pijnlozer dan voorheen. En zijn apparatuur is ook nog eens voordeliger! Zijn smetteloze reputatie komt op het spel te staan wanneer Holocaustontkenner Ernst Zündel hem benadert. Zündel wordt vanwege zijn opvattingen aangeklaagd door de Canadese overheid en zoekt een expert die hem kan helpen bij zijn verweer. Aan Leuchter de taak om te onderzoeken of de gaskamers in Auschwitz wel echt hebben bestaan. Vanaf dat moment volgen de eigenaardigheden elkaar in hoog tempo op.